donderdag 3 januari 2008

Les 13 (02-01-08): Landingen + SOLO

Hallo,

Iedereen die deze weblog leest wens ik een heel goed, gezond en voorspoeding 2008 toe! En voor hen die zelf vliegen natuurlijk ook veel vliegplezier!

Omdat mijn vaste instructeur op vakantie was had ik een les bij de chef-vlieger geboekt. Het weer was al een paar weken nevelig, maar zowaar hadden we woensdag een prachtig zonnige dag, met goed zicht. Het eerste vlieggenot begon al toen ik de gordijnen opentrok:




Zoals gezegd wilde ik wat gaan trainen op landingen, omdat ik nog geen 'automatisme' heb ontwikkeld als het gaat om met name crosswind landingen. Dus ik hoopte op mooi weer, maar wel wat zijwind op de baan. En dat was in orde: de wind was 16 knopen (gusting 21) uit richting 100. Dat is dus 40 graden schuin op de baan 06.

Ik had nog niet eerder met deze instructeur gevlogen, maar na een blik in mijn dossier begon hij vooraf meteen over het maken van een solo vlucht. Je moet minimaal 10 uur solo hebben, en hij wilde voorkomen dat ik aan het eind van de opleiding alleen maar solo's aan het vliegen was. Het is handiger om dat tussendoor telkens even te doen. Ik had er uiteraard geen bezwaar tegen.

Maar eerst dus de landingstraining. Kort gezegd: ZEER leerzaam. Wat niet wil zeggen dat ik het gevoel er nu in heb zitten, maar in elk geval heb ik er goed op kunnen oefenen. Wind van rechts, dus eigenlijk moet je je neus in de wind zetten om 'rechtdoor' te vliegen. Probleem is dat de baan niet met z'n neus in de wind ligt, dus zou je schuin op het asfalt terecht komen. Niet zo veilig en gezond idee voor in het nieuwe jaar. Daarom corrigeer je dat met voeten en rolroer. In feit vlieg je dan 'gecontroleerd ongecoördineert'.

Wat nog memorabel was: een meeuw had het goedgedacht om een low pass over de runway te maken van rechts naar links. Hij stak dus netjes in een rechte lijn over, welliswaar niet bij het zebrapad aan het begin van de baan, maar goed. Wij waren echter net met een doorstart bezig. Ik heb zelden een meeuw van zó dichtbij gezien. De instructeur vloog zelfs met z'n handen de lucht in als schrikreactie...Gelukkig is een meeuw wendbaarder dan onze Robin, maar het had maar een meter of 2 gescheeld en we hadden meeuwengehakt uit onze built-in gehaktmolen op de voorkant van het toestel. In dat geval reden we gelukkig op de baan en hadden we de start met alle gemak kunnen afbreken.

Probeersel: videootje van de take off:


Vervolgens de solo. De route ging via Hotel - maasvlakte - Hellevoetsluis - Goudswaard - Oud Beijerland - Euromast - EHRD.

Onderweg wat foto's gemaakt:

Nieuwe waterweg (stormvloedkering):

Hellevoetsluis

Onderweg heb ik nog wat steile bochten en een slow flight geoefend. Hier een afbeelding van de metertjes in een slow flight:

Goudswaard (te vergroten)

En een close-up (wie weet ga ik later nog wel een fotobedrijf oprichten ;-)


Rotterdam city
EHRD, de wekelijkse (?) gipsvlucht vanuit Oostenrijk. Helaas is de foto wat/heel onscherp, maar ik vond het was toch weer eens wat anders dan een Cessna of een Transavia Boeing achter je. Er stond op het platform een heel rijtje ambulances klaar om de mensen over te nemen. Callsign van het toestel was heel toepasselijk 'Ambulance' en dan nog 3 cijfertjes.
Tot de volgende les!

3 opmerkingen:

Arjan zei

Hoi Rembrand, Jij ook de beste wensen voor het nieuwe jaar meet veel happy landings!!! Gaaf hoor zo'n solo. Ik ben nog niet zo ver, maar dat gaat zeker komen... Ik hoop dat die meeuw goed geschrokken is en zich niet meer laat zien, kom ik m tenminste niet meer tegen op de baan! haha

Groetjes
Arjan

Skycaptain Marz zei

En ook de beste wensen nog van mijn kant. Je had mooi weer voor een solo.
Maf he, dat solo vliegen eigenlijk best wel vanzelf gaat. Tis heel erg leuk om te doen, zeker met het idee dat je zelf gewoon weg kunt als je zin in een stukkie vliegen bent. Alleen een formuliertje invullen en laten tekenen...

Skycaptain Marz zei

Zullen we samen hopen op beter weer morgen?