woensdag 12 september 2007

Les 4 (07/09/07): Het cirquit

En dat was afgelopen vrijdag alweer les 4. Prachtig vliegweer wat het zicht betreft, alleen de crosswind (wind dwars op de baan) was iets minder. Een knoop of 13 onder een hoek van 80 graden. De PH-SVT stond vandaag op de planning, en in de agenda zag ik dat het kistje net die ochtend een 50-uurs onderhoudsbeurt had gekregen, dus zaak om even goed op te letten of alles weer goed vastzat. Dat bleek OK te zijn.

We begonnen met wachten tot het toestel weer genoeg diesel had ingeladen. Dat gebeurt door een grote Shell truck. Iets later gingen we op pad, en in tegenstelling tot de Romeo departure die ik gefiled had, vlogen we een Mike departure. Natuurlijk moest ATC (luchtverkeersleiding)daar even van op de hoogte gesteld worden, dus bij de oprit van de baan even het volgende gemeld: "Rotterdam tower, Pappa Hotel Siera Victor Tango ready for departure, request mike departure instead of romeo.". ATC: "Mike approved, line-up behind de landing traffic on final, behind". Dat ze 2 keer behind zeggen is een veiligheidsmaatregel om te verzekeren dat het echt duidelijk is dat je ACHTER het landende vliegtuig pas de baan op mag draaien. Zou je maar één keer behind zeggen, en er zit net een kraakje op de radio, dan zou je de foute conclusie kunnen trekken dat je een line-up klaring krijgt. En het staat zo slordig als je de baan opdraait als er een kist op z'n laatste stukje voor de landing vliegt!

Na take-off eerst een 360 graden turn over m'n werk in Gouda gemaakt. En wat blijft het toch een lekker gevoel om in alle vrijheid boven het hoofd van je ploeterende collega's te vliegen! Alleen daarom zou ik al op vrijdag blijven vliegen...

In het laagvlieggebied bij Moordrecht hebben we een mooi weilandje uitgekozen om oefencirquits te vliegen. Dat is tamelijk complex als je het voor het eerst doet, en nog complexer als je je moet richten op een bepaald weilandje dat tussen 200 exact dezelfde weilandjes ligt :-$ Ik verbaas me nog steeds over het feit dat je daar tot 100 ft mag dalen. Ons weilandje lag ongeveer 50 meter naast een boederij. Kan je je voorstellen wat je meemaakt als je daar als boer en boerin lekker aan de koffie zit en je ziet zo'n kist richting je woonkamer afdalen...nou ja, ze zullen er wel mee bekend zijn en er niet meer van op of om kijken.

Na een keer of 3 geoefend te hebben zijn we weer naar Rotterdam gevlogen om daar ook nog 3 cirquitjes in het echt te oefenen. Dus met daadwerkelijke landing en meteen doorgaan. Touch and go's dus.

De eerste zat ik te hoog op final, de tweede iets te laag, en de derde ging goed. Maar het lastigste was toch wel de zijwind, waardoor je alle stuurmogelijkheden die je hebt (voeten, en stuurknuppel) moet gebruiken om het vliegtuigje met z'n neus in de wind te houden. En dus met je neus niet op de baan mikken maar opzij. En op het laatst moet je dan wel weer recht op de baan terecht komen. Nou, dat is pittig. En daarom gaan we daar volgende les gewoon weer lekker mee oefenen totdat ik het onder de knie heb.

Groeten!

p.s. Marcel (zwakie) ik zal je blog linken op mijn site.

Geen opmerkingen: