zaterdag 15 december 2007

Les 12 (15/12/07): Fly high Zeeland

Hallo,

Een verslagje van onze vlucht van vandaag.

Het was de bedoeling dat ik een navigatieplan voor EHMZ (Midden Zeeland, bij Middelburg) zou maken, maar dat bleek niet zomaar te gaan. Het formulier daarvoor staat vól afkortingen die nergens uitgelegd worden. Dus ik heb gewoon een paar potlood lijnen op de vliegkaart gezet.

Een vriend vloog vandaag mee, hij had een paar maanden terug een Microsoft opleiding tot Desktop expert gehaald, en als kadootje leek het me leuk om hem een vluchtje aan te bieden. Het bleek z'n luchtdoop te zijn! Zijn vrouw vroeg me vooraf nog wel met bezorgde blik in de ogen of ik wist hoe een hoogspanningsmast er vanuit de lucht uitziet...U snapt wel waarom. Ik heb gezegd dat al die leidingen op de vliegkaart staan aangegeven (hoewel me opviel dat de enorme masten die bij Herwenen naast/in de Waal staan níet op de kaart staan die VFR vliegend nederland gebruikt).

We zijn vertrokken van baan 06 via een Hotel departure, bij Whiskey een beetje gezocht naar de juiste koers richting EHMZ en al eiland-hoppend die kan op gevlogen. Navigeren was nog niet makkelijk: al die eilanden lijken op elkaar als je er zo snel overheen vliegt, en daarbij was het bepaald geen goed zicht. Hoewel de zon scheen was er erg veel nevel, dus vanaf het ene zeeuwse eiland zag je het volgende nog niet liggen.

We kwamen echter veilig en wel bij EHMZ aan en na een mooie bocht op 1300 voet boven het veld daalden en draaiden we naar 700 feet en het cirquitgebied. Voor ons zat een Cessna voor een full stop, we zaten er een beetje dicht op, maar hij had de baan al ruim verlaten toen we op final zaten. Wel een aandachtspuntje om te zorgen dat je met verkeer voor je echt de standaardsnelheid van 80 knopen vliegt.

Na 2 touch and go's zijn we weer richting Rotterdam gevlogen. Als oefening liet Jörgen me klimmen tot 5500 feet. Bij een bepaalde hoogte moet je dan je hoogtemeter op een standaardluchtdruk instellen van 1013. Dat betekent dat de aangegeven hoogte op je hoogtemeter gaat verschillen van de werkelijke hoogte die je vliegt. Dat klinkt nogal gevaarlijk, maar dat is het juist niet. Al het vliegverkeer doet dit namelijk, en iedereen die bij jou in de buurt vliegt hanteert dus dezelfde afwijking van de werkelijke hoogte. Het is zelfs veiliger dan als je de werkelijke luchtdruk gebruikt: de werkelijke luchtdruk kan namelijk van plaats tot plaats, en van tijd tot tijd verschillen. Je moet dan heel alert zijn om je instelling aan te passen, en daar schuilt een groot gevaar van het vergeten.

Omdat de werkelijke luchtdruk vandaag maar liefst 1039hP was, leverde deze standaardinstelling een verschil op van (1039-1013)*27ft = 702 feet. Overigens is dit ook merkbaar als je (zoals wij) op een bepaalde afstand van Schiphol woont waar de vliegtuigen vaak nog nét op de standaardluchtdruk vliegen terwijl de verkeersleiding de 'normale' hoogten aanhoudt voor de nadering.

We zijn via Oud-Beijerland naar Rotterdam gevlogen, een direct base runway06 gekregen waarbij we met 1000ft hoogte naar final moesten draaien wat voor mij tot gevolg had dat ik heeeeel hoog voor de baan hing en we met gas dicht naar beneden konden gaan. Lekker voor de oren van mijn passagiers!

Ik hoop volgende les weer eens wat cirquitjes te oefenen, want ik heb het gevoel dat m'n landingen nog wel wat opgepoetst kunnen worden. Met name met crosswind. De landingen op EHMZ gingen lekker, de eerste wat ver op het grasveld, maar ach: het was de eerste keer dat ik daar kwam.

Ciao!

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Leuk verhaal weer!

Grtz

Rob

www.vliegop.nl

Arjan zei

Hoi Rembrand. Leuk om een keer naar een ander veld te vliegen en landingen te oefenen.

Heb zelf nu de 2e les gehad en ben ook op FL50 geweest. Heel gaaf zo hoog... Wij vergaten haast ook om de standaard druk in te stellen...

Groetjes
Arjan

Wout Baak zei

Hé Rembrand, leuk om te lezen. Ik ben helemaal bij je eerste les begonnen en zo teruggelezen tot hier.

Succes en wellicht nog eens.

Je passagier... ;-) die het geweldig vond.
Wout