maandag 18 februari 2008

Les 15 (25-1-08): EHBD Budel

Klopt die datum wel? Ja hoor, ik moest deze blog nog steeds een keer schrijven, maar door alle drukte weinig van gekomen. Er valt bij mij ook nooit eens een vliegles uit waardoor je ineens tijd over hebt! (niet dat ik dat erg vind hoor, als je ziet hoe weinig andere studenten soms vliegen door slecht weer!).

Het plan was als volgt: ik vlieg heen naar EHBD en Jos vliegt terug. Zoals wel vaker hebben we lekker grijs weer en een wind van 23 knopen. Deze keer waren we lekker vroeg, en dat kostte me nog wel wat moeite want ik had toch wel een paar uur nodig voor ik m'n navigatieplan helemaal doorgerekend had. Eerst keer is altijd even lastig! Zeker naar Budel, want dat ligt heel naar gesitueerd ten opzichte van het gebied rondom Eindhoven airport, en nog lastiger ten opzichte van de Belgische luchtmachtbasis Kleine Brogel. En we moesten natuurlijk geen ruzie met de Belgische luchtmacht krijgen....

Het vluchtje verliep qua navigatie perfect. De tijden klopten op de minuut nauwkeurig, wat mij een gevoel gaf dat al mijn vooraf gereken niet voor niets was! Op het laatst ging het helaas even mis, ik sloeg 1 leg over van het navigatieplan waardoor ik niet even het hoekje omhoog ging om in NL te blijven, maar waardoor ik rechtstreeks richting...Kleine Brogel vloog. OEPS! 180 graden rechtsomkeert dus. Waar het door kwam weet ik niet, maar ik zal wel gewoon even niet goed op m'n blaadje hebben gekeken.

Wat minder prettig ging het achterin het toestel. Jos wist zich goed te houden tot 5 minuten voor touchdown, maar toen hadden we zowaar de kotszakjes nodig. Gelukkig liggen die standaard in het vliegtuig, dus dat kwam allemaal wel goed terecht. En ik verwijt Jos niets, want het was me ook een partij turbulent dat het niet leuk meer was! Op een gegeven moment maakten we zo'n heftige bump, dat we alledrie met een smak met ons hoofd tegen het dak zaten. En dat terwijl je in de riemen zit!

Maar alles goed en wel, na een mooie landing hebben we het geheel even nabesproken in het mooie restaurantje van EHBD. De terugvlucht achterin gezeten en na een spectaculaire landing waren we weer terug (voor de insiders: boven het platform op 1500ft een scherpe 90 graden rechterbocht en direct een 180 graden linkerbocht en landen maar).

Geen opmerkingen: