maandag 18 februari 2008

Les 17 (16-02-08): stalls, steile bocht, etc.

Wat een prachtig weer de laatste 2 weken! En laat ik net nu 3 weken achter elkaar een les gepland hebben!

Deze keer met een stand-in instructeur omdat m'n vaste instructeur een andere leerling had. Was wel leuk, want met Victor had ik m'n allereerste lessen gedaan.

We hebben een prachtige vlucht gemaakt die begon met een sightseeing voor de passagier achterin over Den Haag en Leidschenveen. Na heel veel rondjes omdat het te druk was op de frequentie om toestemming voor vervolg van de vlucht richting Zoetermeer te vragen gingen we via A12 naar Zoetermeer, Gouda en dan naar het laagvlieggebied.

Daar opnieuw een paar noodlandingen geoefend en een voorzorgslanding. Die laatste ging erg goed, het was de eerste keer dat ik een voorzorgslanding deed. Verschil met de noodlanding is dat je nog wel gewoon over de prestaties van het vliegtuig beschikt en dus wat meer tijd kan nemen om een mooi weiland uit te zoeken en dat te inspecteren door een fly-by te maken op 200 voet (70 meter).

De noodlandingen konden nog wel wat verbetering gebruiken: ik ging eerst allerlei acties uitvoeren vóórdat ik een mooi veld opzocht. Daardoor moest ik soms op 1200 voet nog beginnen met het zoeken van een veld, terwijl je op 1000 voet al een beslissing moet hebben genomen.

Hierna zijn we naar de polders bij Sliedrecht gegaan om weer eens stalls te oefenen. Dat was wel heel lang geleden! We hebben 2 keer een full stall gedaan. Leuk achtbaan gevoel (voor de passagier iets minder leuk gevoel, maar hij verzekerde ons door te gaan;-)

Na de stalls nog een paar steile bochten, die al een stuk beter gingen dan vorige keer, maar nog steeds even opletten dat ik de hoek écht op 45 graden houd.

Na al deze spielerei zijn we via Romeo weer teruggedoken naar Rotterdam.
Prachtige vlucht!

2 opmerkingen:

Arjan zei

Leuk om weer een beetje bijgelezen te hebben. Ik ben afgelopen weekend ook 'vreemd' gegaan met een andere instructeur. Dat is best aan te raden om eens een keer een ander paar ogen naar de vorderingen te laten kijken...

Groetjes
Arjan

Skycaptain Marz zei

Zo, best een volgepakte vlucht!
Wel superweer om te vliegen he...