woensdag 17 oktober 2007

Les 7 (12/10/2007): noodlanding / crosswind

Even een korte blog over de laatste les die ik gehad heb.

Eigenlijk had ik pas op 20/10 weer een les staan, maar na de solo had ik de smaak zo te pakken dat ik voor afgelopen vrijdag nog een gat in de planning heb gevuld met een les. Jörgen zit eigenlijk normaal al weken vooraf vol, maar blijkbaar had iemand afgezegd.

Deze les stond in het teken van noodlandingen. We hebben de procedure van het kiezen van een goede landingsplek besproken en we hebben dat een keer of 3 geoefend in het laagvlieggebeid. Daar zijn we tussendoor ook nog even op zoek gegaan waar de PH-SVT stond (was nog best lastig om hem vanaf 1400 ft. te vinden op al die strookjes weiland). Er waren wat monteurs bezig met het aanbrengen van een nieuwe motor, en als het goed is, is het toetsel vrijdag/zaterdag uit het weiland gevlogen. De PH-SVU (de andere Diesel Robin) was bijna klaar met onderhoud, en daarom zaten we wederom in de gehuurde PH-HLR. Ik vloog de laatste vlucht voordat hij terugging naar EHMZ (Midden Zeeland).

Na de drie oefeningen in het laagvlieggebied, zijn we naar het vliegveld gegaan om het daar ook nog eens een paar keer te oefenen. Dat was nog niet makkelijk, maar dat kwam vooral door de crosswind: precies dwars op de baan. Als je dan van downwind op base draait krijg je dus een heel mooi steuntje in de rug dat je eigenlijk niet nodig hebt: als je niet oppast 'overshoot' je dan de runway en moet je eerst weer terugsturen voordat je mooi voor de baan hangt. Op dat moment heb je natuurlijk weer flink last van de zijwind. De landingen waren dan ook niet om over naar huis te schrijven.

Na de vlucht benzine besteld (doe dit nooit via de luchtverkeersleiding, want dan wordt de havendienst boos ;-)

En zo was lesje 7 alweer voltooid. Op naar les 8, waarin ik een progress check mag uitvoeren met een voor mij geheel onbekende instructeur. Een soort tussenexamen.

2 opmerkingen:

Skycaptain Marz zei

Ja, da's best nog ff lastig he, die noodlandingen? Weet er alles van... Veel oefenen is het truukje denk ik.

Anoniem zei

Goed dat je die noodlanding oefent gegeven wat vanmiddag is gebeurd.
Fijn weekend