vrijdag 5 oktober 2007

Les 6 (05-10-2007): SOLO!!!!

Goed moet ik hier nog iets uitleggen of snapt u het zo wel?? Toch maar van voren af aan beginnen.

Vandaag les 6 gehad. Vooraf stond op het programma: oefenen van motorstoring na de start (en dan met name wat je moet doen om toch goed aan de grond te komen) en verder wat cirquit werk.

Ik was weer aardig vroeg op de club, maar de instructeur was nog met z'n vorige klant bezig. Dus ik had alle tijd om even de formulieren in te vullen die nodig zijn om bij het CBR mee te kunnen doen aan de theorie examens die je per module moet afleggen. Ook weer geregeld.


Verder nog een aardigheidje: doordat de PH-SVT nog steeds met motorpech staat (in een weiland) en een nieuwe motor moet krijgen, én omdat de PH-SVU in groot onderhoud stond (moet om de zoveel vlieguur), had de vliegclub een toestel uit Zeeland gehuurd de PH-HLR. Die ziet er zo uit (met dank aan Alexander Vervoort via http://www.airliners.net/):

En dit was dus meteen mijn toestel voor vandaag.

Daarna voorbespreking: we zouden een romeo departure gaan doen en dan richting EHSE (Seppe) vliegen, een paar touch and go's en vervolgens weer terug naar EHRD om daar met een landing af te sluiten. Op Seppe was ik vanuit Rotterdam nog niet geweest, maar al wel een keer met een proefles met m'n broers. Hier nog een foto'tje daarvan, want daar is het echte virus toch wel mee begonnen. Het was de eerste keer dat ik toen voorin een vliegtuig zat en dus mocht sturen. Op de achtergrond de PH-VSP (een Cessna 172) waar we toen mee vlogen.


Of ik al een vliegkaart van NL had, vroeg Jörgen. Nee, dus die kochten we eerst nog even zodat we een beginnetje met navigeren op de kaart konden maken (tot nu toe was dat beperkt gebleven tot het gebied rondom EHRD, en dat kan je prima doen met een los kaartje van de naderingsroutes van Rotterdam). Nu gingen we dus voor het eerst verder van huis.

Vervolgens een heel stuk 'meer van hetzelfde'. Je kent het wel van de eerdere logs: vliegtuig uit de hangaar, outside check, startup checks, taxiën, opstijgen (vandaag baan 06) en daarna op 1500 ft de Romeo departure gedaan.


Onderweg wat theorie/praktijk gedaan over hoe je vanuit de lucht de weg vind. Heel simpel: net als op de grond gewoon op de weg letten. Die vallen goed op, net als spoorlijnen, schoorstenen en hoogspanningsmasten, en dan moet je vervolgens in de gaten houden welke plaatsen er links en rechts voorbij glijden.

Bij EHSE aangekomen heb ik 2 touch and go's gemaakt, en vervolgens over de Hoekse Waard weer richting Rotterdam. Onderweg trok Jórgen nog even het gas dicht terwijl ik op 500 ft zat, om te kijken of ik wist wat ik moest doen. Neus omlaag en snelheid houden + ondertussen een weiland binnen bereik aanwijzen. 1e keer was een weiland iets te ver weg, de 2e keer ging beter. Natuurlijk niet echt geland, maar het gaat om het idee.

We mochten inbound Oud-Beijerland, Euromast vliegen en vervolgens gingen we de landing inzetten. Uhm, landing? Doe maar een touch and go zegt Jörgen. Zo gezegd zo gedaan. En daarna nog één en nog één. Nou waren we al vrij lang aan het vliegen, dus ik begon me wat zorgen te maken om de mensen die na ons het toestel gehuurd hadden. Dat was geen les, dus ik dacht: die willen vast snel weg als we binnen zijn. Maar Jörgen leek alle tijd te hebben. Bij het volgende rondje nam Jörgen contact op met de tower om te vragen wanneer het eerstvolgende 'grote toestel' zou komen op Rotterdam. Dat zou pas over een uur zijn.

Ik begon nattigheid te voelen...

Vervolgens zegt hij tegen de toren: "Request full stop, and after that I have a special request".

Ik begon nog meer vermoedens te krijgen.

En inderdaad, we waren de baan afgedraaid (na een paar flinke slingers omdat ik het niet voor elkaar kreeg om die twee remmen die je hebt mooi tegelijk in te trappen), en Jörgen vraagt: "Heb je zin om er zelf nog een rondje aan vast te plakken?" Tsja, dan zeg je dus geen nee! Dus hij zegt tegen de tower dat ik nog even solo ga (niet erbij zeggend dat het de FIRST solo is).

Nadat de instructeur was uitgestapt met als laatste tip dat door de gewichtsvermindering het allemaal wat sneller zou stijgen, kon ik weer vertrekken. En ik maar wachten totdat de zenuwen zouden gaan opspelen, maar wat schetst m'n verbazing dat het allemaal heel ontspannen ging. Alsof je het al zo vaak alleen hebt gedaan. Checklist afgelopen, taxi klaring aangevraagd en gaan maar. Bij de baan nog wat checks doorlopen en 'PH-HLR is ready for departure'!

Heerlijk cirquitje gevlogen, het enige ongebruikelijk voor mij was dat de luchtverkeersleiding mij een melding gaf dat de baan geïnspecteerd werd (door een auto). Waarschijnlijk had het weinig met mij te maken, maar het voelde wel een beetje alsof er een rode loper voor me werd uitgerold. Na een vloeiende landing weer in de remmen. Dat ging opnieuw met geslinger want ik wilde de eerste afrit hebben omdat ik op de radio hoorde dat er vanuit tegenovergestelde richting een groter toestel binnen moest komen die al allerlei snelheidsbeperkingen opgelegd kreeg omdat ik eerst mocht landen.

Na het verlaten van de baan kwam de verkeersleider met een oproep: "PH-HLR, was dit uw eerste solo?" Dus ik zeg van ja, en hij reageert "dat zag er dan heel mooi uit, gefeliciteerd!". En dat werd opgemerkt door 3 andere toestellen (waaronder diegene die aan het landen was) en die felicteren mij ook allemaal. Even dus heel gezellig op de frequentie. Ondertussen reed ik langs twee van die drie vliegtuigen die op de freqentie zaten, en die staken hun duim op toen ik voorbij kwam. En ik maar terug doen, en een vette grijns erbij natuurlijk!

Toen ik bij de club aan kwam rijden stond Jörgen daar met z'n mobiel wat foto's van het binnentaxiën te schieten. Even checklist afgewerkt en uitstappen maar.

YESSSSSS, dit is het ultieme vlieggevoel!!!

Snel het logboek invullen en even uitgerekend: ik heb 6uur35 (!) les gehad tot de first solo. Dat had ik vooraf nooit durven dromen. Dat je al zó snel zelf de lucht in kan/mag.

Snel logboek afgewerkt, want die mensen stonden inderdaad al een half uur op me te wachten omdat ze weg wilden (weer een half uur later, toen het toestel getankt was, bleek dat hun flightplan verlopen was, oeps!!, nou ja ikzelf kon daar weinig aan doen).

In het clubgebouw snel met Margreet gebeld dat ik iets later kom door al dit onvoorziene oponthoud ;-)) En wat ligt er op m'n bord als ik thuis kom en aan tafel ga voor de lunch?




En op de achterkant stond natuurlijk ook wat, maar dat hou ik lekker voor mezelf :-p


Mensen, vliegen is écht leuk!!! (voor het geval je daar nog aan twijfelde)

6 opmerkingen:

Rob zei

He Rembrand,

Gefeliciteerd met je eerste solo!! En dat al na 6 uurtjes, toen durfde ik er nog niet over te dromen. ;-)

Hopelijk gaat het halen van je brevet net zo soepel :-)

Groetjes

Rob

www.vliegop.nl

Anoniem zei

Nou, grote broer, gefeliciteerd!!! Nu is dus ook echt duidelijk dat je een natuurtalent bent!! Voor het geval je daar nog aan twijfelde... ;-p
Super man!! Keep going...

X Alinda

Skycaptain Marz zei

Onwijs gaaf man! Moment om nooit meer te vergeten.
Congrats!!

Anoniem zei

He Rembrand,

gefeliciteerd, leuk dat je het vliegen zo snel in de vingers hebt!

groet, Caroline en Jan

Anoniem zei

Hoi Rembrand,

Las zojuist jouw prachtige verhaal op de box, dus ook snel hier gekomen.

6 uur is inderdaad supersnel.

Geweldig gevoel he, zo'n eerste solo? Vergeet je echt nooit weer, geniet ervan en hou dat goede gevoel vast!

Gr.
Marcel www.zwakie.com

Anoniem zei

Beste Rembrand,
Gefeliciteerd met je first solo. Heel goed van je dat je dat in zo'n korte tijd voor elkaar hebt gekregen. Ook bij de KLu zou je snel zijn met die 'score'. De meeste mensen zullen nooit weten hoe het voelt wanneer je voor het eerst een kist helemaal alleen veilig op de grond zet. Geniet er van!
Nogmaals gefeliciteerd.